Τον δέκατο ένατο αιώνα, ο κόσμος είχε εξευρωπαϊστη. Τον εικοστό αιώνα, Αμερικανοποιήθηκε. Τώρα, Ασιατικοποιείται– και πολύ πιο γρήγορα απ ' όσο νομίζετε.
Η άνοδος της Ασίας ήταν γρήγορη. η περιοχή έχει ανέβει από την κατάσταση χαμηλού έως μεσαίου εισοδήματος εντός μίας γενιάς. Το 2040, είναι πιθανό να παραγάγει περισσότερο από το 50% του παγκόσμιου ΑΕΠ, και θα μπορούσε να αποτελέσει ποσοστό σχεδόν 40% της παγκόσμιας κατανάλωσης.
Η έρευνα του παγκόσμιου Ινστιτούτου Μακκίζι δείχνει το βαθμό στον οποίο το παγκόσμιο κέντρο βαρύτητας μετακινείται προς την Ασία. Σήμερα, η περιοχή έχει αυξανόμενο παγκόσμιο μερίδιο του εμπορίου, του κεφαλαίου, των ανθρώπων, της γνώσης, των μεταφορών, του πολιτισμού και των πόρων. Από τα οκτώ είδη παγκόσμιων διασυνοριακών ροών, μόνο τα απόβλητα ρέουν προς την αντίθετη κατεύθυνση, αντανακλώντας την απόφαση της Κίνας και άλλων ασιατικών χωρών να μειώσουν τις εισαγωγές απορριμμάτων από αναπτυγμένες χώρες.
Η Ασία τώρα αντιπροσωπεύει περίπου το ένα τρίτο του παγκόσμιου εμπορίου αγαθών, από περίπου ένα τέταρτο πριν από δέκα χρόνια. Περίπου την ίδια περίοδο, το μερίδιό της στους παγκόσμιους ταξιδιώτες αεροπορικών εταιρειών αυξήθηκε από 33% σε 40%, και το μερίδιό της στις ροές κεφαλαίων αυξήθηκε από 13% σε 23%.
Αυτές οι ροές έχουν τροφοδοτήσει την ανάπτυξη στις πόλεις της Ασίας. Η περιοχή φιλοξενεί 21 από τα 30 μεγαλύτερα του κόσμου, και τέσσερα από τα δέκα πιο επισκέφθηκε. Και μερικές από τις λιγότερο γνωστές πόλεις της Ασίας είναι τώρα και στο ραντάρ των επενδυτών. Στη Γιανγκόν, η εμπορική πρωτεύουσα της Μιανμάρ, οι άμεσες ξένες επενδύσεις (ΑΞΕ) σε τομείς έντασης γνώσης ανήλθαν σε $2.600.000.000 το 2017, από σχεδόν το μηδέν το 2007.
Ομοίως, η Μπεκάσι, μια μικρότερη πόλη κοντά στην Τζακάρτα, έχει αναδυθεί ως το Ντιτρόιτ της Ινδονησίας – το κέντρο της βιομηχανίας αυτοκινήτων και μοτοσικλετών της Ινδονησίας. Κατά την τελευταία δεκαετία, οι ΑΞΕ στην κατασκευαστική βιομηχανία της πόλης αυξήθηκαν με μέσο όρο 29% ετησίως. Και το Χιντεραμπάντ – το οποίο δημιούργησε πάνω από 1.400 πατέντες το 2017 – πλησιάζει γρήγορα με το Σίλικον Βάλεϊ της Ινδίας, στο Μπανγκαλόρ.
Αλλά δεν είναι μόνο οι εξωτερικές ροές που διοχετεύονται στην Ασία. Τα δυναμικά Ενδοδίκτυα δίκτυα οδηγούν επίσης σε πρόοδο. Περίπου το 60% των συνολικών εμπορευματικών συναλλαγών των ασιατικών χωρών πραγματοποιείται εντός της περιοχής, διευκολύνονται από τις ολοένα και πιο ολοκληρωμένες ασιατικές αλυσίδες εφοδιασμού. Η ενδοπεριφερειακή χρηματοδότηση και οι επενδυτικές ροές αυξάνονται επίσης, με περισσότερο από το 70% της ασιατικής χρηματοδότησης εκκίνησης να προέρχεται από την περιοχή. Ροές ανθρώπων – το 74% των ταξιδιών εντός της Ασίας αναλαμβάνεται από τους Ασιάτες – βοηθούν στην ενσωμάτωση και της περιοχής.
Αυτό που κάνει αυτές τις ροές λειτουργούν είναι η ποικιλομορφία της Ασίας. Στην πραγματικότητα, υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερις «Asias», ο καθένας σε ένα διαφορετικό στάδιο της οικονομικής ανάπτυξης, παίζοντας ένα μοναδικό ρόλο στην παγκόσμια άνοδο της περιοχής.
Η πρώτη Ασία περιλαμβάνει την Κίνα, την οικονομία αγκύρωσης της περιοχής, η οποία παρέχει μια πλατφόρμα συνδεσιμότητας και καινοτομίας στους γείτονές της. Το 2013-17, η χώρα αντιπροσώπευε το 35% των συνολικών ξένων ΑΞΕ της Ασίας, με το ένα τέταρτο περίπου της επένδυσης να πηγαίνει σε άλλες ασιατικές οικονομίες. Αντικατοπτρίζοντας την ταχέως αυξανόμενη ικανότητά της για καινοτομία, η Κίνα αντιπροσώπευε το 44% των παγκόσμιων αιτήσεων για διπλώματα ευρεσιτεχνίας στο 2017.
Η δεύτερη ομαδοποίηση – «προηγμένη Ασία» – παρέχει επίσης τεχνολογία και κεφάλαιο. Με συνολικές εξωτερικές ΑΞΕ του $1.000.000.000.000, οι χώρες αυτές αντιπροσώπευαν το 54% των συνολικών περιφερειακών εκροών ΑΞΕ το 2013-17. Μόνο η Νότια Κορέα παρείχε το 33% όλων των ροών ΑΞΕ στο Βιετνάμ. Η Ιαπωνία αντιπροσώπευε το 35% των εισροών ΑΞΕ της Μιανμάρ και το 17% των Φιλιππίνων.
Στη συνέχεια υπάρχει η "αναδυόμενη Ασία", η οποία περιλαμβάνει μια σχετικά διαφοροποιημένη ομάδα μικρών αναδυόμενων οικονομιών που παρέχουν όχι μόνο εργατικά, αλλά και αναπτυξιακό δυναμικό, λόγω της αυξανόμενης παραγωγικότητας και κατανάλωσης. Οι οικονομίες αυτές είναι βαθιά ενσωματωμένες στους περιφερειακούς γείτονές τους: το μέσο μερίδιό τους στις ενδοπεριφερειακές ροές αγαθών, κεφαλαίων και ανθρώπων είναι 79%, το υψηλότερο από τα τέσσερα Asias.
Αντίθετα, η τέταρτη ομάδα – "συνοριακή Ασία και Ινδία"-έχει το χαμηλότερο μέσο ποσοστό των ενδοπεριφερειακών ροών, που ανέρχεται σε μόλις 31%. Αλλά αυτός ο αριθμός – ο οποίος αντικατοπτρίζει ιστορικούς δεσμούς με την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, και τις Ηνωμένες Πολιτείες – πρόκειται να αυξηθεί, καθώς αυτές οι οικονομίες, οι οποίες ιστορικά ήταν λιγότερο ενσωματωμένες, σφυρηλατούν στενότερους δεσμούς με τους Ασιάτες γείτονές τους. Αυτή η ομάδα έχει πολλά να προσφέρει, συμπεριλαμβανομένου ενός σχετικά νέου εργατικού δυναμικού που αξιοποιεί την αυξανόμενη ασιατική αγορά εισαγωγών, και μια αναπτυσσόμενη μεσαία τάξη που μπορεί να χρησιμεύσει ως μια νέα αγορά για τις περιφερειακές εξαγωγές.
Οι διαφορές μεταξύ των τεσσάρων Asias είναι συμπληρωματικές, καθιστώντας την ενσωμάτωση ισχυρή δύναμη για την πρόοδο. Για παράδειγμα, καθώς η εργατική δύναμη μιας χώρας γερνάει, μια χώρα με νεότερο πληθυσμό γεμίζει το χάσμα. Η διάμεση ηλικία του πληθυσμού της Ινδίας ανήλθε σε 27 το 2015, σε σύγκριση με 37 στην Κίνα και 48 στην Ιαπωνία και αναμένεται να φθάσει μόλις 38 από την 2050.
Ομοίως, όταν οι μισθοί – και ως εκ τούτου το κόστος παραγωγής – αρχίζουν να αυξάνονται σε μία χώρα, μια οικονομία σε προγενέστερο στάδιο ανάπτυξης αναλαμβάνει τις δραστηριότητες παραγωγής χαμηλού κόστους. Από τις 2014 έως τις 2017, όταν το μερίδιο της Κίνας σε όλες τις εισαγωγές υψηλής έντασης εργασίας που προέρχονται από αναδυόμενες οικονομίες μειώθηκε από 55% σε 52%, το μερίδιο του Βιετνάμ αυξήθηκε κατά 2,2 ποσοστιαίες μονάδες και η Καμπότζη κατά 0,4 ποσοστιαίες μονάδες.
Για χρόνια, οι παρατηρητές συζήτησαν για τις μελλοντικές δυνατότητες της Ασίας. Το μέλλον έφτασε. Μπήκαμε στον "Ασιατικό αιώνα", όπως το τοποθετεί ο συγγραφέας Παργκ Χάνα . Δεν υπάρχει γυρισμός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου