Η διαφθορά είναι μια βρώμικη λέξη. Ο ίδιος ο ορισμός του αμφισβητείται, η ύπαρξή του συνεχώς απορρίπτεται και όταν πλησιάζετε στο να ρίχνετε αρκετό φως στο θέμα, εμφανίζονται πιο σκούρες σκιές. Η εργασία στον τομέα της καταπολέμησης της διαφθοράς σας εκθέτει σε μεγάλες πράξεις θάρρους και δειλίας, καθώς οι παίκτες και από τις δύο πλευρές χειρίζονται τον άξονα εξουσίας για να κλίσουν τις κλίμακες της δικαιοσύνης. Εάν πρόκειται για άτομα, οργανισμό, έθνος ή περιοχή, παρατηρούμε συνεχώς ένα ταγκό ανάμεσα σε εκείνους που πιέζουν να εγκαθιστούν ισχυρούς θεσμούς, τη διαφάνεια και το κράτος δικαίου και εκείνους που ευδοκιμούν από την ευαισθησία των θεσμών, την αδιαφάνεια και τις παράνομες πρακτικές. Δεν υπάρχει παγκόσμια συνταγή για την καταπολέμηση της διαφθοράς, αλλά τα καλά νέα είναι ότι ένα μοντέλο αρχίζει να διαμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο η μεταρρύθμιση της πολιτικής, η καινοτομία και η ηγεσία μαζί μπορούν να αυξήσουν επίπεδα εμπιστοσύνης και να μειώσουν τη διαφθορά.
Γνωρίζουμε ότι "η διαφθορά τροφοδοτείται και τροφοδοτείται από την ευρύτερη κρίση εμπιστοσύνης που διατηρεί έναν φαύλο κύκλο που υπονομεύει την οικονομική υγεία και την κοινωνική συνοχή ". Γνωρίζουμε επίσης ότι οι προσπάθειες κατά της διαφθοράς που εφαρμόζονται κυρίως για πολιτικούς λόγους ή στοχεύουν απλά ένας συγκεκριμένος εμπλεκόμενος φορέας πρόκειται να αποτύχει και να συμβάλει στη διεύρυνση του παγκόσμιου ελλείμματος εμπιστοσύνης. Πουθενά, ο αγώνας αυτός δεν είναι πιο εμφανής από ό, τι στη Λατινική Αμερική που εξακολουθεί να κλονίζεται από σκάνδαλα και όπου η διαφθορά σήμερα κατατάσσεται μεταξύ των τριών πιο προβληματικών παραγόντων για τους ηγέτες των επιχειρήσεων σε τρεις από τις τέσσερις μεγαλύτερες οικονομίες της περιοχής . Ωστόσο, αυτό που είναι εντυπωσιακό για αυτήν την περιοχή είναι ότι οι πιο πρόσφατες διαδηλώσεις κατά της διαφθοράς κουνώντας την Αργεντινή φαίνεται να λαμβάνει χώρα κάτω από μια διαφορετική και προκλητική ατμόσφαιρα, η οποία επικεντρώνεται στην ανανεωμένη εμπιστοσύνη για την αντιμετώπιση της διαφθοράς.
Μια πρόσφατη Λευκή Βίβλος για το Μέλλον της Εμπιστοσύνης και της Ακεραιότητας από την Πρωτοβουλία για τη Συνεργασία κατά της Διαφθοράς του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ (PACI) διαπίστωσε ότι η Αργεντινή αντιμετωπίζει μια θετική ανοδική τάση εμπιστοσύνης σε βασικούς τομείς της κοινωνίας, γεγονός που οδηγεί σε αντιλήψεις για μειωμένη διαφθορά. Πράγματι, περίπου το 78% των ηγετών των επιχειρήσεων έχουν αντιληφθεί μείωση της διαφθοράς κατά την προηγούμενη δεκαετία και σχεδόν 90% προβλέπουν περαιτέρω βελτίωση τα επόμενα 10 χρόνια.
Η θεσμική ενίσχυση και η ανανεωμένη εμπιστοσύνη οδηγούν στη γενική ανταγωνιστικότητα της Αργεντινής, τοποθετώντας 12 θέσεις στον Δείκτη Παγκόσμιου Ανταγωνιστικότητας του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ στην 92η θέση. Και τα δύο επίπεδα διαφθοράς και εμπιστοσύνης φαίνεται να επηρεάζουν την οικονομική ανάπτυξη, αλλά ο μηχανισμός του «πως» επιτυγχάνεται είναι σε μεγάλο βαθμό άγνωστος. Το εξετάσαμε περαιτέρω και βρήκαμε ορισμένες βασικές θεσμικές, συμπεριφορικές και τεχνολογικές διαστάσεις για την θετική πρόοδο της Αργεντινής στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης και την αντιμετώπιση της διαφθοράς:
1. Η τήρηση των νομικών υποχρεώσεων και του κράτους δικαίου θεωρείται θεμέλιο της εμπιστοσύνης και της ακεραιότητας τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα ως ο σημαντικότερος δείκτης σταθερότητας και ανάπτυξης.Στην Αργεντινή, η Υπηρεσία Καταπολέμησης της Διαφθοράς θέσπισε νομοθεσία για τη μεταρρύθμιση της ευθύνης των εταιρειών το 2016. Ο νόμος περί ευθύνης της Αργεντινής θεσπίζει την εταιρική ποινική ευθύνη για ενεργό, εγχώρια και διακρατική δωροδοκία, εμπορία επιρροής και άλλα αδικήματα δωροδοκίας.
2. Η «καθοδήγηση με βάση το παράδειγμα» θεωρείται ο σημαντικότερος ρόλος της ηγεσίας για την εξασφάλιση της ακεραιότητας. Η διοίκηση της Αργεντινής στο πλαίσιο του Προέδρου Macri καταγγέλλει δημόσια τη διαφθορά και αποδεικνύει τη δέσμευσή της μέσω της μεταρρύθμισης της πολιτικής. Κατά τη διάρκεια της Αργεντινής Προεδρίας της G20 έγιναν φωτεινές γραμμές συνεργασίας για την προώθηση της ατζέντας κατά της διαφθοράς όταν οι Β20 και C20 υπέγραψαν δύο κοινές δηλώσεις καλώντας όλες τις χώρες της ομάδας G20 να εφαρμόσουν σχέδια κατά της διαφθοράς και να αυξήσουν την ακεραιότητα στις κρατικές επιχειρήσεις.
3. Η τεχνολογία έχει αναδειχθεί ως ένας από τους μεγαλύτερους συμμάχους της διαφάνειας και ένα κρίσιμο εργαλείο κατά της διαφθοράς. Η Αργεντινή πρωτοστατεί στην ψηφιοποίηση και στον εκσυγχρονισμό των δημόσιων διοικήσεών της. Ωστόσο, παρόλο που οι αναδυόμενες λύσεις όπως το blockchain, τα ανοιχτά δεδομένα, η ηλεκτρονική διακυβέρνηση και η Τεχνητή Νοημοσύνη έχουν τεράστιες δυνατότητες να συμβάλουν στη δημιουργία λογοδοσίας και διαφάνειας, η εμπιστοσύνη στις τεχνολογίες αυτές εξακολουθεί να διαφέρει σημαντικά μεταξύ των ενδιαφερομένων.
4. Γεφυρώνοντας το χάσμα μεταξύ των θεσμικών οργάνων και της ηθικής συμπεριφοράς. Παρόλο που οι συνολικές χώρες της Λατινικής Αμερικής έχουν ισχυρά πρότυπα εταιρικής διακυβέρνησης, αυτοί οι θεσμικοί μηχανισμοί δεν μεταφράζονται πάντοτε σε μια ηθική συμπεριφορά. Ενώ νέες νομικές απαιτήσεις, όπως ο νόμος περί ευθύνης για την εταιρική ευθύνη στην Αργεντινή, ενισχύουν τα πρότυπα, η ενίσχυση της επιβολής του νόμου δεν αρκεί.
5. Μετακίνηση από ένα ραβδί σε ένα καρότο. Παροχή προβολής για παραδείγματα θετικής δράσης και ηγεσίας ενισχύει τις αξίες και τον πολιτισμό. Οι πρωτοβουλίες για την καταπολέμηση της διαφθοράς επικεντρώνονται συχνά στον εντοπισμό και τη δίωξη όσων εμπλέκονται σε κακές πρακτικές, αλλά είναι εξίσου σημαντικό να τονιστούν τα επιτυχημένα παραδείγματα για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης.
6. Η ανάγκη για αυξημένες συλλογικές δράσεις στις διάφορες βιομηχανίες.Μία από τις μεγαλύτερες ανησυχίες για τις οντότητες του ιδιωτικού τομέα είναι να εξισορροπήσουν τους όρους ανταγωνισμού, να ενώσουν τις δυνάμεις τους με τους εταίρους της βιομηχανίας, να συγκεντρώσουν τους πόρους και να ενισχύσουν τη διαπραγματευτική δύναμη για να αντισταθούν στις προσπάθειες εκβιασμού. Η Αργεντινή έχει επιδείξει αναδυόμενη επιτυχία στον τομέα αυτό. ωστόσο οι επιχειρηματικές ενώσεις και οι εκτεθειμένοι τομείς που εμπλέκονται στις δημόσιες συμβάσεις μπορούν να κάνουν πολύ περισσότερα.
Η Νότια Αφρική, το Μεξικό, η Νότια Κορέα και η Μαλαισία, για να αναφέρουμε μερικά, έχουν πρόσφατα εκλέξει κυβερνήσεις στο πίσω μέρος της υποσχόμενης μεταρρύθμισης κατά της διαφθοράς. Ομοίως, η Σαουδική Αραβία, η Νιγηρία, η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο ενισχύουν τα σχέδια κατά της διαφθοράς. Καθώς βλέπουμε τέτοια ορμή, η κυβέρνηση και οι ηγέτες των επιχειρήσεων έχουν μια σημαντική ευκαιρία για την ανοικοδόμηση της εμπιστοσύνης και την αντιμετώπιση της διαφθοράς. Ωστόσο, είναι επίσης το παράθυρο όπου τα βραχυπρόθεσμα μέτρα και η εσφαλμένη μεταρρύθμιση μπορούν να επιφέρουν αυξημένη δυσπιστία, αστάθεια και απώλεια εμπιστοσύνης στην αγορά.
Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι οι επιτυχημένες πολιτικές που μειώνουν τη διαφθορά θα έχουν άμεσο αντίκτυπο στην ανάπτυξη, καθώς και έμμεση και ίσως ακόμη πιο ισχυρή επίδραση μέσω της οικοδόμησης εμπιστοσύνης. Οι ηγέτες θα εξακολουθήσουν να παρακολουθούν την Αργεντινή για να δουν εάν ο φαύλος κύκλος της διαφθοράς και της διαφθοράς έχει σπάσει και μια νέα εποχή εμπιστοσύνης και ακεραιότητας οδηγείται στο φως.